Fysiotherapie voor iedereen in de regio Lattrop

Soms realiseren we ons niet dat bewegen een belangrijk deel van ons leven is. Staan, lopen, springen en bukken zijn bewegingen die we dagelijks uitvoeren en waar we niet over na hoeven te denken. Tot het moment dat u last krijgt van een zeurende knie, pijn in uw rug of andere lichamelijke klachten. Herkenbaar?

Maak dan nu gelijk een afspraak!

Sportfysiotherapie

Heeft u een blessure opgelopen of heeft u te intensief getraind? De sportfysiotherapeut gebruikt onder meer trainingsapparatuur, braces of taping om uw spieren snel te laten herstellen.

Voor welke klachten en vragen is sportfysiotherapie geschikt?

• sportblessures
  • andere klachten waardoor u niet meer kunt sporten
  • blessurepreventieadvies
  • advies in uw keuze voor een bepaalde sport, beste aanpak, materiaal, kleding en schoeisel
  • sportmedische begeleiding van trainingsprogramma’s en prestatieverbetering
  • EHBSO: eerste hulp bij sportongevallen
Meer weten over sportfysioptherapie?

Geriatriefysiotherapie

Ouderen hebben andere lichamelijke klachten dan jonge sporters. De geriatriefysiotherapeut verbetert uw lichamelijk functioneren en voorkomt verdere achteruitgang. Zelfstandig functioneren wordt zo weer een stukje gemakkelijker. De therapeut begeleidt u na een ontslag uit het ziekenhuis of revalidatiecentrum. Daarnaast helpt hij u wanneer u afhankelijk wordt van hulpmiddelen.

Wat is Dry Needling

Dry needling is inmiddels niet meer weg te denken als behandelmethode van de fysiotherapeut.
Door middel van een speciale techniek worden spieren met een dun naaldje aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.
Hierbij gebruiken wij eenzelfde soort naald als bij klassieke acupunctuur, maar is het specifiek gericht op zogenaamde 'triggerpoints' die kort gestimuleerd worden.

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid, zowel lokaal in de spier, als op afstand (uitstralingsgebied)
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in debetrokken spieren
  • Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn of kramp

Hoe voelt Dry Needling?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet.
Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel.

Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Valpreventie

Ouderen lopen een groter risico om te vallen. Zij hebben vaker last van balansproblemen, verminderde spierkracht, gezondheidsproblemen of slechter zien. Daarom biedt Fysiotherapie Lattrop een valrisicoanalyse en een cursus valpreventie.

Valrisicoanalyse is bedoeld voor:

• Ouderen die medicatie gebruiken waarbij er een verhoogd valgevaar kan ontstaan
  • Ouderen die het afgelopen jaar 1 of meerdere keren zijn gevallen of een verhoogd risico hebben op fracturen
  • Ouderen met loop- en of balansproblemen
  • Ouderen met verhoogd fractuurgevaar zoals bij osteoporose
  • Kwetsbare ouderen

Cursusinhoud:

• Individuele screening op valrisico
  • Informatieverstrekking over veiligheid in en rond het huis
  • Aanleren van valtechnieken om de gevolgen van een val te beperken
  • Trainen op situaties uit het dagelijks leven
  • Evenwicht, balans en krachtoefeningen
  • De cursus wordt in groepsverband gegeven

Manuele therapie

Klachten in de wervelkolom en gewrichten in de ledematen worden effectief behandeld met manuele therapie. De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief mobiliserende bewegingen.
Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen, kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.

FysioFitness

Het doel van FysioFitness is door middel van training de conditie en belastbaarheid te vergroten. Hierdoor ontstaat een beter evenwicht tussen belasting (wat u met uw lichaam doet) en belastbaarheid (dat wat uw lichaam kan hebben). Met als positief gevolg:

• Klachtenafname
  • Een betere algehele conditie
  • Een stressbestendiger leven

Sport lost niet altijd problemen op, maar kan wel de gevoelens van stress en spanning die door deze problemen worden veroorzaakt, verlichten. Door te sporten kan men de eigenwaarde en het zelfrespect verbeteren. Dit resulteert in een positievere instelling en gezonde houding ten aanzien van alle aspecten van het leven.

Doe mee met FysioFitness

Medical Taping

Het Medical Taping Concept (MTC) is een van oorsprong Aziatische tapemethode. Taping heeft niet alleen een stabiliserende werking op de gewrichten, maar stimuleert ook de spierfunctie en de bloed- en lymfcirculatie. Het indicatiegebied is zeer uitgebreid:

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie en kuitklachten
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen
  • Houdingscorrectie
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals muisarm, tennis- of golfarm)
  • Bestrijding van (spannings)hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel
  • Het gunstig beïnvloeden van organen

CureTape ondersteunt de spieren en activeert de lichaamseigen herstelmechanismen, zonder de bewegingsvrijheid in te perken.

Podologie

Podologie is een therapie die zich richt op het voorkomen en behandelen van voetklachten en stoornissen in de voet. De therapie bestaat uit het aan de voet toepassen van corrigerende, ondersteunende of beschermende technieken, zoals ortheses en inlegzolen.

Ook klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat (bijvoorbeeld rugklachten) die door voet- of standsafwijkingen worden veroorzaakt, kunnen d.m.v. het toepassen van podologie worden voorkomen c.q. behandeld.

Binnen de podologie wordt onderscheid gemaakt tussen het behandelgebied van het Algemeen Dagelijks Leven (ADL) en de Sport.

Meer info over podologie

Sportpodologie

Onze (sport)fysiotherapeut en sportpodoloog Hans Muijderman spreekt inmiddels uit ervaring: zowel recreanten als topsporters doen steeds vaker een beroep op de kennis en ervaring van de sportpodoloog. Het maakt niet uit of u veel of weinig traint. Ook is het niet van belang of u hardloopt, sportief wandelt, voetbalt, volleybalt, tennist of een andere sport beoefent. Het gaat erom dat u kiest voor de sportschoenen die bij uw voeten, uw bewegingspatroon en bij uw sport passen!

De werkwijze van de sportpodoloog:

• Inventarisatie van de klachten of problemen
  • Een statische en dynamische voetafdruk
  • Digitale videoregistratie
  • Inspectie van de gebruikte schoenen; functionaliteit en slijtage
  • Advies en indien nodig aanpassing van de inlegzolen

Verhoog uw sportplezier en voorkom problemen!

Fitness

Doe mee met een van onze trainingsfitnessgroepen op:

• Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30 tot 9:30 uur
  • Maandag en donderdag van 19:00 tot 20:00 uur
  • Dinsdag en donderdag van 13:00 tot 14:00 uur.

Wat doen we in dit uur

• Grondoefeningen.
  • Oefeningen voor buik-, rug- en beenspieren, lenigheid- en coördinatieoefeningen.
  • Vrij gebruik van de fitness-, cardio- en krachtapparatuur onder begeleiding van een fysiotherapeut.